Neder Groep, waar Neder Banaan onderdeel van is, werkt al sinds 2019 samen met Wageningen Universiteit & Research. Vanaf juli 2021 mag de onderneming zich ook WUR spin-off bedrijf noemen. Pieter Vink van Neder Groep: “Het is een enorme eer om dit label te mogen dragen.”
De Wageningse universiteit ontwikkelt niet alleen kennis op het gebied van gezonde voeding en leefomgeving, maar helpt ook deze kennis overal ter wereld toe te passen. Vanuit deze missie stimuleren zij (startende) bedrijven kennis en technologie naar de samenleving te brengen. Het WUR spin-off label is hier een onderdeel van. Bedrijven die dit label mogen dragen hebben een duurzame, integere bedrijfsvoering die in lijn ligt met de missie van WUR. Neder Groep voldoet aan deze eisen en mag zich de komende 5 jaar WUR spin-off bedrijf noemen.
SAMENWERKING
De samenwerking tussen Neder Groep en Wageningen University & Research startte in 2019. Neder Groep nam, onder de naam Neder Banaan, het onderzoek naar het telen van bananenplanten op substraat over. Wageningen Plant Research is nog steeds nauw betrokken bij het onderzoek naar de Panamaziekte die de bananenplantages bedreigd. Gert Kema is professor aan de universiteit en nog steeds verbonden aan het onderzoek: “De opgedane kennis wordt gedeeld met boeren in de landen waar de bananen worden gekweekt. Zo kunnen we samen naar een oplossing zoeken voor de Panamaziekte.”
DUURZAME VOEDSELKETEN
Pieter: “Als toevoeging op het onderzoek met bananenplanten werken wij aan een duurzamere voedselketen.” Via Boerenhart kunnen horeca en zorginstellingen korte keten producten van Nederlandse boeren bestellen. Bij PuurDichtbij kunnen consumenten voor deze producten terecht. “Door het zo centraal en gemakkelijk mogelijk te maken willen wij zo veel mogelijk bedrijven en consumenten stimuleren lokaal te eten. Dit past ook weer mooi bij de missie van de universiteit.”
“We willen met dit label laten zien dat wij niet alleen gebruikmaken van onze eigen kennis en ervaring maar ook die van onderzoekers van Universiteit Wageningen. Hierdoor kunnen wij, samen met onze klanten en partners, nog beter werken aan een duurzamere voedselketen.”